Το πένθος σε παιδιά και σε εφήβους

Καλό είναι να αντιμετωπίζουμε τον κάθε έφηβο ισάξια αναγνωρίζοντας ότι ο πόνος της απώλειας δεν είναι μόνο συναίσθημα των ενηλίκων.

54

Μεγαλώνοντας ένα παιδί σε ένα περιβάλλον γεμάτο ερεθίσματα αρχίζει να συνειδητοποιεί και να βιώνει την απώλεια ενός δικού του προσώπου όλο και περισσότερο.

Τα παιδιά σχολικής ηλικίας 7 έως 12 ετών  ξεκινούν να αντιλαμβάνονται την μονιμότητα της απώλειας και το τελεσίδικο του θανάτου και για αυτό δεν μπορούμε να αποκρύψουμε την αλήθεια, για ένα θάνατο από ένα παιδί. Καλό είναι όμως να αποφεύγουμε τις λεπτομέρειες του γεγονότος κυρίως ιατρικές, διότι η συνειδητοποίηση και η πλήρης αντίληψη της έννοιας του θανάτου μπορεί να επιφέρει στο παιδί άγχος και φόβο για την δίκη του οικογένεια.

Πιθανό επίσης είναι ένα παιδί να εκφράσει και να βιώσει συναισθήματα θλίψης θυμού ακριβώς όπως ένας ενήλικας, καταλήγοντας πολλές φορές να εμφανίσει συμπτώματα κατάθλιψης

Από την άλλη πλευρά το εφηβικό πένθος αποτελεί ιδιαίτερη περίπτωση  

Η απώλεια για ένα έφηβο έρχεται σε μια περίοδο ταραγμένη μεταβατική με έντονες εναλλαγές συναισθημάτων και βαθιές υπαρξιακές αναζητήσεις.

Όλα όσα βιώνει ένας έφηβος είναι δραματοποιημένα και μια απώλεια έρχεται πολλές φορές να εκτροχιάσει την προσπάθεια του να βρει τον εαυτό του, να αποφασίσει για το μέλλον του να αυτονομηθεί

Ο έφηβος θα δείξει σημάδια του πένθους του είτε στην σχολική του πορεία, είτε στην κοινωνική του ζωή. Η κατάθλιψη στην εφηβεία αποτελεί πάντα ένα πολύ πιθανό σενάριο ακόμα περισσότερο στην περίπτωση της απώλειας ενός κοντινού προσώπου.

Το σημαντικό είναι ότι ο διάλογος που μπορούμε να κάνουμε με έναν έφηβο δεν είναι ποτέ χαμένος κόπος. Όσο και να μας δείχνουν ότι απορρίπτουν την επικοινωνία με τους ενήλικες μέσα τους ταλανίζονται από τις συγκρούσεις που επιφέρει μια απώλεια και αναζητούν απαντήσεις

Καλό είναι να αντιμετωπίζουμε τον κάθε έφηβο ισάξια αναγνωρίζοντας ότι ο πόνος της απώλειας δεν είναι μόνο συναίσθημα των ενηλίκων.

 

 

——————————————————————————————————————————–

Μαίρη Ι.Βαρβαρούση

ΜΑΙΡΗ ΒΑΡΒΑΡΟΥΣΗ

Γεννήθηκε το 1983 στην Πτολεμαΐδα. Είναι απόφοιτος του τμήματος Ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει εργαστεί στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης. Ακολούθησε την κατεύθυνση της Κλινικής Ψυχολογίας με παράλληλη εκπαίδευση στην Γνωστική Αναλυτική και Γνωστική Συμπεριφορική θεραπεία. Συμμετείχε σε συνέδρια με ανακοινώσεις και δημοσιεύσεις.

Από το 2005 ζει και εργάζεται στην Πτολεμαΐδα όπου διατηρεί ιδιωτικό γραφείο.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ