Διαχείριση και αντιμετώπιση άγχους (Μέρος ΙΙ)

Όταν δεν μπορούμε να αλλάξουμε τα πράγματα προσπαθούμε να αλλάξουμε τον τρόπο που τα βλέπουμε.

120

Αποδομώντας τις αρνητικές σκέψεις…

Το  άγχος φαίνεται σήμερα να είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον σύγχρονο τρόπο ζωής και αποτελεί πολλές φορές την βασική αιτία προσέλευσης σε έναν ψυχολόγο.

Πλέον είναι εμφανές ότι το άγχος αποτελεί μια πολυδιάστατη και πολυπαραγοντική κατάσταση με αποτέλεσμα η βασική αιτία ύπαρξης άγχους να μην είναι μόνο μία αλλά ο συνδυασμός πολλών.

Ψυχοθεραπευτικά δίνεται μεγάλη σημασία στις αρνητικές σκέψεις περιοριστικού τύπου οι οποίες αντανακλούν τον θεμελιώδη τρόπο σκέψης του ατόμου και την γενικότερη στάση ζωής που έχει.

Βασικές αυτόματες αρνητικές σκέψεις με χαρακτήρα άκαμπτο και απόλυτο τείνουν να συντελούν στην εμφάνιση αλλά και παγίωση συναισθημάτων άγχους.

Βασικές κατηγορίες αποτελούν σκέψεις του τύπου

«τίποτα δεν πάει καλά» ,

«όλα είναι χάλια»,

«δεν θα τα καταφέρω» κ.α ,

σκέψεις οι οποίες κατά βάση περιορίζουν το άτομο , δημιουργώντας αίσθημα εγκλωβισμού σαν να είναι τα πάντα προδιαγεγραμμένα να καταλήξουν αρνητικά. Και πως μπορεί ένας άνθρωπος να μην έχει άγχος όταν η σκέψη τον πείθει ότι όλα θα έχουν αρνητική έκβαση.

Επίσης πολλές φορές  σκέψεις του τύπου «πάντα όλα θα είναι χάλια», «τίποτα ποτέ δεν θα πάει καλά» , υπεργενικεύουν οποιαδήποτε αρνητικό σενάριο φοβόμαστε ότι θα συμβεί γεμίζοντας μας με συναισθήματα κυρίως άγχους για τον μέλλον αλλά και απόγνωσης και απελπισίας

Μπορούμε όμως τελικά να τιθασεύσουμε το μυαλό μας και να κυριαρχήσουμε πάνω στις αρνητικές μας σκέψεις;

ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ ΚΑΡΚΙΝΟΣ

Ευτυχώς ναι, οι σκέψεις που κάνουμε είναι παράγωγο του δικού μας μυαλού και μόνο εμείς έχουμε τον έλεγχο και την δύναμη να τις διαχειριστούμε. Μπορούμε να τις διαχειριστούμε έχοντας αρχικά μια ρεαλιστική θεώρηση της πραγματικότητας εννοώντας ότι θα πρέπει να δώσουμε το περιθώριο στον εαυτό μας να αναρωτηθεί αν όντως τα πράγματα είναι τόσο χάλια όσο πιστεύουμε και βιώνουμε και αν όντως το μέλλον πάντα διαγράφεται τόσο δυσοίωνο όσο προσμένουμε.

Αν προσπαθήσουμε να δώσουμε επιχειρήματα για να αποδείξουμε στον εαυτό μας  ότι όλες οι αρνητικές σκέψεις μας ισχύουν στο βαθμό που πιστεύουμε μάλλον θα εκπλαγούμε.

Όταν δεν μπορούμε  να αλλάξουμε τα πράγματα προσπαθούμε να αλλάξουμε τον τρόπο που τα βλέπουμε.

——————————————————————————————————————————–

Μαίρη Ι.Βαρβαρούση

ΜΑΙΡΗ ΒΑΡΒΑΡΟΥΣΗ

Γεννήθηκε το 1983 στην Πτολεμαΐδα. Είναι απόφοιτος του τμήματος Ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει εργαστεί στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης. Ακολούθησε την κατεύθυνση της Κλινικής Ψυχολογίας με παράλληλη εκπαίδευση στην Γνωστική Αναλυτική και Γνωστική Συμπεριφορική θεραπεία. Συμμετείχε σε συνέδρια με ανακοινώσεις και δημοσιεύσεις.

Από το 2005 ζει και εργάζεται στην Πτολεμαΐδα όπου διατηρεί ιδιωτικό γραφείο.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ