Αντιμετώπιση ναυτίας και απώλειας όρεξης …

126

ΝΑΥΤΙΑ
1. Κατανάλωση μικρών και συχνών γευμάτων, 3 κύρια γεύματα (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό) και 3 ενδιάμεσα μικρότερα (δεκατιανό, απογευματινό, και προ του ύπνου). Καταναλώνοντας μικρά και συχνά γεύματα, το αίσθημα της ναυτίας περιορίζεται.
2. Καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας, προτείνεται να πίνετε με αργό ρυθμό υγρά. Αποφύγετε την κατανάλωση νερού ή άλλων ροφημάτων κατά τη διάρκεια του γεύματος.
3. Πριν και μετά το φαγητό ξεπλένετε το στόμα σας.
4. Τα φαγητά να βρίσκονται σε θερμοκρασία δωματίου. Με αυτό τον τρόπο εξουδετερώνονται οι οσμές του φαγητού που πυροδοτούν το αίσθημα της ναυτίας.
5. Προτίμηση φαγητών που δεν έχουν έντονη μυρωδιά.
6. Επιλογή τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες (π.χ. λευκό ψωμί, δημητριακά πρωινού χαμηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες, ρύζι, μακαρόνια κλπ) και χαμηλής με μέτριας περιεκτικότητας σε λίπος (λάδι, μαργαρίνη, βούτυρο, ελιές, αβοκάντο κλπ).
7. Οι τροφές που θα επιλέξτε να είναι εύπεπτες, ενώ θα ήταν προτιμότερο να τις καταναλώνετε με αργό ρυθμό.
8. Δοκιμή φαγητών που περιέχουν πιπερόριζα (ginger). Η πιπερόριζα θεωρείται ότι μειώνει την τάση για ναυτία και εμετό.

Η πιπερόριζα θεωρείται ότι μειώνει την τάση για ναυτία και εμετό.

9.Αν η ναυτία παρατηρείται το πρωί, δοκιμάστε να καταναλώσετε φρυγανιά ή κράκερ πριν σηκωθείτε από το κρεβάτι.
10. Ιδανικές για την προετοιμασία του φαγητού σας θεωρούνται οι στιγμές της ημέρας που δε νιώθετε ναυτία. Ανοίξτε τα παράθυρα κατά τη διάρκεια ή μετά το μαγείρεμα. Ο καθαρός αέρας θα σας ανακουφίζει.
11. Κατανάλωση των αγαπημένων σας φαγητών τις περιόδους που δεν νιώθετε ναυτία.
12. Μετά το πέρας του γεύματος, προτείνεται να σηκώνεστε από το τραπέζι.

Να αποφεύγονται: 
1. Τα πολύ γλυκά, πικάντικα, με έντονη γεύση και οσμή τρόφιμα όπως τηγανιτά φαγητά, καραμέλες, κέικ, σκόρδο, κρεμμύδι κ.α. Εντείνουν το αίσθημα της ναυτίας.
2. Το κυρίως γεύμα ή ένα από τα ενδιάμεσα σνακ πριν την θεραπεία (περίπου 2-3 ώρες πριν). Το φαγητό σε συνδυασμό με το είδος της θεραπείας κάνει το αίσθημα της ναυτίας εντονότερο.

 

ΑΠΩΛΕΙΑ ΟΡΕΞΗΣ
1. Κατανάλωση 5-6 μικρών γευμάτων αντί για 3 μεγάλα. Με τα μικρά και συχνά γεύματα, το στομάχι υφίσταται λιγότερη πίεση με αποτέλεσμα να επιτυγχάνεται καλύτερη πέψη και απορρόφηση των τροφών.
2. Επιλογή τροφίμων υψηλής περιεκτικότητας σε θερμίδες, πρωτεΐνη (κρέας, πουλερικά, ψάρι, ασπράδια αυγών- τα οποία δεν έχουν καθόλου λίπος-, τυρί κλπ) και θρεπτικά συστατικά. Τρόφιμα ή γεύματα πλούσια σε θερμίδες και θρεπτικά συστατικά βελτιώνουν την αδυναμία και το αίσθημα κόπωσης που συχνά νιώθουν οι ασθενείς με καρκίνο.
3. Κατανάλωση μεγαλύτερων γευμάτων όταν αισθάνεστε καλά και είστε ξεκούραστοι,
4. Ένα μικρό σνακ πριν τον βραδινό ύπνο, προσδίδει θερμίδες, χωρίς να επηρεάσει την όρεξη σας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΚΕΦΙ

——————————————————————————————————————————————-

Μαρία Σκουρολιάκου
Επίκουρη Καθηγήτρια Εντερικής και Παρεντερικής Διατροφής
Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
Κλινική Φαρμακοποιός
Επιστημονική Σύμβουλο Κέντρου Διατροφικής Υποστήριξης και Διαιτολογίας, Μαιευτήριο ΙΑΣΩ

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ